Blog van Nicky Faasen
Waarom ‘Bloggen’?
Dan denk je dat je alles hebt gehad, wat communicatiemiddelen betreft, en dan komt daar de ‘Blog’ om te hoek kijken!
Inmiddels gebruiken we merknamen van diverse sociale media als werkwoorden. We ’twitteren’, we ‘facebooken’ en we ‘WhatsAppen’ massaal en hebben deze bezigheid zelfs toegevoegd tot onze dagelijkse werkzaamheden. Zowel zakelijk als privé.
Alleen een website is niet meer voldoende om je bedrijf of vereniging onder de aandacht te krijgen bij je publiek.
Een gedrukt visitekaartje is slechts een tijdelijke overdracht van gegevens van nieuwe zakelijke relaties en wordt al gauw overgenomen door de digitale functie van het e-mailadresboek in smartphones.
De optelsom van huidige middelen, beschreven in diverse communicatieboeken, is alweer aan vernieuwing toe, maar nog voor de nieuwe versies van de boeken bij de drukker liggen is er alweer een nieuw middel ontsproten.
Niet gek dat veel ondernemers het lastig vinden om de juiste balans te vinden in de meest effectieve middelenmix!
Het schrijven van een blog is geen nieuw middel meer om verhalen te vertellen, het is zelfs al opgenomen in de herziene versies van communicatieboeken, maar wat is de meerwaarde van een blog ten opzichte van de andere sociale middelen?
Simpel, het is een middel dat meer traffic naar uw statische website genereert. Hoe dan? Dat doet het alwetende kanaal Google voor ons!
Google is eigenlijk zo’n medewerker waar u niet omheen kunt, een intelligente workaholic die altijd op scherp staat en informatie voor u verzamelt, terwijl u uw vraag nog aan het intypen bent in de zoekfunctie. Soms geeft hij zelfs al aanbevelingen, terwijl u zelf uw vraag nog niet helder hebt (of een typfoutje maakt en hele andere uitkomsten voorgeschoteld krijgt).
Google geeft de voorkeur aan blogs vanwege het aspect: search engine optimization, oftewel SEO. Want een blog voldoet aan een paar belangrijke eisen voor contentmarketing: er wordt kennis gedeeld die relevant is voor een bepaalde doelgroep en de content wordt met regelmaat geplaatst (nieuwswaarde).
Dat maakt de kracht van een blog sterk en een aanbeveling voor de verrijking van een middelenmix.
Het effect van bloggen gaan we op deze website ervaren en met u delen. De spelregels bepalen we zelf. Maar houdt altijd de keerzijde in het achterhoofd: alle verhalen die gepubliceerd worden op een blog en via Google worden opgepikt, zijn niet meer te verwijderen. Daar doet Google (helaas) niet aan. Sociale media overigens ook niet…
Bent u uitgedaagd om een blog te schrijven over een onderwerp waar u veel vanaf weet en relevant is om met deze community te delen? Laat het ons weten via: info@ovo-oirschot.nl
Geef een antwoord