Blog van Hans Verouden

Netwerken: Verboden voor onbevoegden!

‘Netwerken is net werken’ is een veelgehoorde kreet. Maar dan moet jij je netwerk wel laten werken anders gaat het niet werken! Mijn definitie van netwerken is: oprecht de intentie hebben om anderen te willen helpen. Je geeft om later terug te krijgen. Je wilt de gunning verkrijgen dat partijen, als het moment daar is, aan jou denken als ze jouw product nodig hebben. Hiervoor zal jij als deelnemer aan netwerkbijeenkomsten wel een actieve houding moeten hebben. En die actieve houding daar ontbreekt het nog wel eens aan…

Netwerken zowel inzetbaar voor relatiebeheer als acquisitie
Nu bezoek ik regelmatig verschillende netwerkbijeenkomsten. Wat mij opvalt is niet alleen de diversiteit aan de vele netwerkmogelijkheden die er zijn, maar ook de houding van de aanwezigen. Sommigen zijn alleen zelf aan het woord en vertellen graag waarom zij zo goed zijn. Anderen stellen weer vragen en kunnen goed en aandachtig luisteren. En weer anderen staan een beetje afzijdig en vinden het moeilijk zich te mengen in het gedruis. Netwerken doe je altijd met een doel. Vraag je zelf goed af voordat je een netwerkbijeenkomst gaat bezoeken wat jouw doel is. Enkele voorbeelden van deze doelen kunnen zijn: in contact komen met nieuwe klanten; bestaande klanten ontmoeten; nieuwe samenwerkingspartners ontmoeten of sparren met branchegenoten over de ontwikkelingen in de markt. Onthoud wel goed dat netwerken tijd kost en dat voorgenoemde doelen niet na één bezoek al behaald worden.

De keuze is reuze
Het aanbod aan netwerkmogelijkheden is enorm. Zowel via de digitale weg als in een fysieke omgeving. Laten we een aantal mogelijkheden van de laatstgenoemde vorm benoemen. Je zal uiteindelijk zelf moeten ontdekken welke vorm van netwerken het beste bij je past. Als eerste hebben we de netwerkborrels. Vrij toegankelijke bijeenkomsten met grote aantallen bezoekers. Deze bijeenkomsten zijn uitermate geschikt voor het onderhouden van bestaande contacten. Dit kunnen klanten zijn maar ook prospects: ‘je staat weer op het netvlies’. Vaak vind je hier groepjes binnen de groep. Vind je het moeilijk om een eerste keer op zo’n groep af te stappen? Dat is helemaal niet erg, dat vinden meer ondernemers wel moeilijk. Stap af op iemand die alleen staat, hij ervaart hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als jij. Of neem een collega-ondernemer mee. Met z’n tweeën voel je jezelf een stuk sterker.

Een eerste indruk maak je maar één keer…
Er zijn ook bijeenkomsten die lijken op de eerstgenoemde met het verschil dat deze bijeenkomsten worden geregisseerd. Deze bijeenkomsten lijken op speeddaten en worden vaak gecombineerd met een bedrijfsbezoek of gastspreker. Op enig moment ga je aan tafels zitten in kleine groepjes en iedereen krijgt de gelegenheid om in één of enkele minuten te vertellen wat hij doet. Iedereen deelt ook zijn visitekaartjes uit. Gezien het ‘vluchtige’ karakter is het belangrijk dat je een pitch hebt die blijft plakken. Kort en bondig. Gebruik metaforen en gebruiksvoorwerpen om je pitch kracht bij te zetten. Je prikkelt hiermee je toehoorders en verleidt ze tegelijkertijd tot een nadere toelichting. Een één-op-één-afspraak kan dan het gewenste vervolg zijn.

Ambassadeurs
Een andere vorm van netwerken gebeurt met een kleinere vaste groep ondernemers, op een vaste locatie. Vaak één keer per week of twee weken en in combinatie met een ontbijt of diner. Deze bijeenkomsten zijn ook geregisseerd. Alle ondernemers krijgen ook hier de gelegenheid om te pitchen. Daarnaast mag de ondernemer een zoekvraag of hulpvraag stellen waar de andere ondernemers dan weer bij helpen. Meestal draait het hier om aanbevelingen en geïntroduceerd worden bij partijen waar je graag zaken wilt doen. Word je ergens geïntroduceerd? Bedank altijd de ‘leadgever’ en houd hem op de hoogte van de status van het contact. Zo maak je hem betrokken en laat je zien wat je doet met wat je hebt gekregen. Hierdoor zal de ‘leadgever’ eerder geneigd zijn weer aan je denken. Let op: kwetsbaar opstellen mag, dat is geen enkel probleem. Maar ga niet bedelen om opdrachten!

De postcodeloterij
In de vorige vorm hebben we gezien dat je met een vaste kleine club continue elkaar probeert te helpen. Nu is het natuurlijk ook mogelijk om als vaste club, samen een derde partij te helpen. Denk hierbij aan non-profit organisaties die voor een betreffende case een advies nodig hebben. Of een buurtvereniging die een speeltuin wil laten opknappen of aanleggen. Dit helpen gebeurt dan zonder dat er een vergoeding tegenover staat. Doordat iedere ondernemer zijn expertise inbrengt leer je elkaar niet alleen als persoon beter kennen maar ook als professional. Nu leer je elkaars competenties pas echt goed kennen. Waar je bij voorgenoemde netwerkvormen elkaar kunt introduceren, kun je in deze vorm elkaar ook  oprecht aanbevelen.

De participatiemaatschappij
De laatste vorm van netwerken die ik hier de revue laat passeren lijkt weer op de vorige. Het grote verschil zit er in dat de bijdragen die de verschillende ondernemers leveren niet op vrijwillige basis plaatsvinden. Denk aan het begeleiden van een start up. De verschillende ondernemers leveren dan hun expertises. Bijvoorbeeld in de vorm van strategisch advies,  een huisstijl en website, drukwerk en andere zaken waar startende ondernemers mee te maken hebben. Zodra de ‘starter’ geld gaat verdienen worden de verschillende leveranciers afgerekend. Belangrijk is dus dat vooraf duidelijke afspraken worden gemaakt inzake de verdeelsleutel, begin – en eindpunt en wat te doen als een partij (leverancier en of starter) eerder wil uitstappen. De verschillende bijdragen zijn dus zeker niet vrijblijvend. En ook hier geldt:  je leert elkaars expertises nu echt goed kennen wat het makkelijker maakt om elkaar aan te bevelen.

Waar het om draait bij netwerken
Tot slot wil ik je het volgende meegeven met betrekking tot netwerken, ongeacht voor welke vorm je ook kiest: ‘Geef! Deel je kennis met anderen’. Stel je netwerk open en heb een actieve houding. Verwacht niet dat als jij iets voor een ander kunt betekenen, die ander altijd hetzelfde terug kan doen. Netwerken beslaat een groter geheel als alleen één op één relaties. Waar men bij netwerkbijeenkomsten echt een hekel aan heeft, zijn ‘halers’. Hieronder worden personen verstaan die niet met de intentie naar een bijeenkomst komen om de ander te helpen maar die alleen maar willen ‘krijgen’.

En als allerlaatste tip: ook bij netwerken geldt ‘belofte maakt schuld’. Zeg je iets toe, kom dit dan ook na en neem hierin zelf de verantwoordelijkheid.

Meer blogs lezen van Hans Verouden? => http://revenew.nu/profile/hans/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.